Friendlier visa policy of Japan to have little effect on tourist flow
Recent facilitation
of the visa regime with Japan will not affect the flow of tourists from Russia,
say tour operators, most of which have been quite skeptic about the Japanese government's
innovation. New rules came into force on October 30. Since that day, any
Russian citizen has an opportunity to get a single-entry visa valid for up to
three months and to stay in Japan for no more than 90 days. Besides that,
certain categories of Russian citizens received the right to apply for a
three-year entry permit.
The Head of
the department of Japan at the Vand International Tour company, Ms. Natalia
Minorskaya, doesn't expect the new regulations to drive the flow of tourist to
Japan: "Hardly any of our clients book a trip for longer than two weeks;
mostly because of high price tag. For example, an 11-day package including the
flights stands in almost $5.5 thousand per person."
Ms. Natalia
Dalbinova, the sales director of the Oriental Discovery company, agrees with
her colleague. However, she noted an increase in visa application processing
time. Sometimes, instead of four business days, the wait lasts up to two weeks.
Besides, all applicants still have to present original invitation letter from
the receiving party.
On the
bright side, Ms. Oksana Loban of the Astravel company is sure that slight
inconveniences of Japanese visa application procedure actually play into tour
operator's hands as thanks to this they get to handle the lion's share of the
tourist flow.
According
to the Japan National Tourist Organization (JNTO), during the first nine months
of the current year, the land of the rising sun welcomed 45 thousand Russian
tourists, which is 33% more than a year before. The travel trade confirms the
positive trend and reports almost complete recovery of the tourist flow that
dropped to zero after the devastating earthquake in 2011. "This year, we
managed to come to the same successful level of sales we had in 2008," Ms.
Loban explained.
The demand
for Japan at the Vand International tour is twice as good as it was last year;
although the tourist flow has been quite unsteady. Thus, this year's cherry
blossom and May holidays were a great success, while autumn tours to see red
maple trees were not that popular. Apart from traditional itineraries including
visits to Tokyo and Kyoto, continues Natalia Minorskaya, the Russians has been
taking interest in more exotic destination such as Jigokudani – home of the
famous snow monkeys.
Despite tremendous
promotional efforts of Japan's tourism authorities, local ski resorts are not
in-demand with the Russians so far. At the same time, the sales have been
fairly active – there have already been some bookings for next year's cherry
blossom and May holidays.
ПРОФЕССИОНАЛЫ
Марина Розанова
Профкурорт, коммерческий директор
«Наши "заграничные" клиенты мотивируют санатории становиться лучше»Александр Осипов
Ассоциация гидов-переводчиков, экскурсоводов и турменеджеров, руководитель
«С хорошим гидом люди забывают и о продавленной кровати, и что их неважно покормили»Инесса Короткова
Atout France, директор
«Российский турист во Франции – гурман, гедонист и образованный человек»Лидия Гетман
«Лидия Тур», директор
«Я начинала с того, что водила в Оренбурге автобус с туристами»Мария Трофимова
Агентство туризма и продвижения Тюменской области, руководитель
«Тюмень становится термальным курортом европейского уровня»Алексей Ретеюм
«Аптекарский огород», директор
«У меня никогда не было кабинета – для хорошего разговора нужны свободные пространства»Феликс Шпильман
Ostrovok.ru, руководитель
«Большинство партнеров сервиса B2B.Ostrovok – турагенты и тревел-менеджмент компании»Анатолий Гаркушин
«Пантеон», генеральный директор
«Давно планировали заняться российским рынком – и обстоятельства к этому подтолкнули»Юрий Колобов
«Роза Хутор», директор
«Стратегия развития курорта "Роза Хутор" связана с летним туризмом»Александр МЕЩАНКИН
Камчатка, социальный предприниматель
«Активные туры на Камчатку мы организуем даже для людей с ограниченными возможностями здоровья»Алла Беликова
Национальный туристический офис Германии, директор
«Для российских туристов посещение Берлина сродни паломничеству»Ольга ХОТОЧКИНА
Интурмаркет, директор
«"Интурмаркет" делает акцент на турпродукте ручной работы»Артем ЧЕРНЫШОВ
MITT, директор
«Наша задача – сделать MITT в «Крокусе» еще более эффективной площадкой для профессионалов»Наталья КОСЬМИНА
«Семь чудес света», руководитель
«Из-за высокой стоимости услуг в аэропорту Ростова-на-Дону туроператоры сокращают полетные программы»Алла ЦЫТОВИЧ
«Хотел Лофт», генеральный директор
«Мне достаточно зайти в любой хостел, чтобы за минуту понять, во сколько он обходится и сколько приносит»Артур МУРАДЯН
Space Travel, генеральный директор
«Рынок должен вернуться к классическому туроперейтингу»Виктория КИЗИМОВА
«Мой Агент», руководитель
«Бизнесу нужны более гибкие условия для покупки авиабилетов, чем прямым клиентам»Тарас КОБИЩАНОВ
«Русский Экспресс», генеральный директор
«Мы создали инструмент, позволяющий агентству удержать туристов от ухода в самостоятельное плавание»Дмитрий ФОМИНЦЕВ
«ТурТрансВояж», генеральный директор
«Туристу надо предлагать то, что он не сможет организовать самостоятельно»Светлана ДРОЗДОВА
«Русский Экспресс», директор департамента FIT
«Выиграет тот, у кого хорошие цены, сервис, скорость и технологии»